Witaj w witrynie podwórko talentów NIVEA!
Używamy narzędzi do analizy sposobu korzystania przez użytkowników z naszych stron internetowych w celu ich zoptymalizowania. W każdej chwili możesz nie wyrazić na to zgody, klikając tutaj.

Używamy narzędzi, by zapewnić Ci indywidualną informację produktową o przeznaczeniu marketingowym, również poza naszą stroną internetową. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę, klikając tutaj.
Zgadzam się Zmień ustawienia
Data publikcaji: 08.08.2017
Autor: Aleksandra Piotrowska

Znaczenie wspólnego spędzania czasu rodzica z dzieckiem.

My, Polacy, niezwykle wysoko cenimy sobie rodzinę, a z licznych badań wynika, że zajmuje ona główne miejsce w naszych systemach wartości.
Nie wyobrażamy sobie możliwości osiągnięcia szczęścia i satysfakcji z życia poza nią. Zakładamy, że członkowie rodziny są sobie bliscy, że łączy ich wyjątkowo trwała i głęboka więź. Ale co jest podstawą tej więzi? Część z nas wierzy w magiczne znaczenie więzów krwi, które automatycznie wytwarzają więź między spokrewnionymi ludźmi. Ale chyba większość z nas (znajdując zresztą oparcie w wynikach badań psychologów) jest przekonana, że podstawowe znaczenie ma przebywanie ludzi ze sobą, wspólne spędzanie czasu, wspólne podejmowanie różnych aktywności - i takich codziennych, jak przygotowywanie posiłków czy robienie zakupów, i takich bardziej wyjątkowych, jak wycieczki rowerowe w czasie weekendu czy wakacyjne wędrówki po górach.

Wspólny czas rodzica z dzieckiem, wspólne podejmowanie różnych działań niosą ze sobą liczne zalety i cenne wartości. Tworzą okazję nie tylko do wielu wspólnych doświadczeń, ale i współprzeżywania radości, ekscytacji, ale i rozczarowań, niepokojów czy smutków. Ten rodzaj wspólnoty, doświadczanej np. przy wspólnych lekturach na dobranoc, pieczeniu ciasta, zwiedzaniu nieznanych miejsc, pierwszych zjazdach na sankach, pierwszych krokach na łyżwach czy wspólnym przeżywaniu przygód Nemo czy Króla Lwa zapada w pamięć na całe lata (często na całe życie) i stanowi podstawę intensywnej, głębokiej więzi. Buduje także w dziecku poczucie przynależności i bezpieczeństwa, zaspakajając najbardziej podstawowe z dziecięcych potrzeb.

Wspólnie spędzany czas to dla rodzica niepowtarzalna okazja wywarcia głębokiego wpływu wychowawczego. Przecież podejmując wraz z dzieckiem wspólną zabawę, aktywność sportową czy razem wykonując zwykłe, domowe czynności rodzic ma okazję demonstrować wzory, przykłady poprawnego wykonywania różnych czynności, podejmowania pożądanych zachowań (np. cierpliwego, wielokrotnego ponawiania prób zrealizowania trudnego, wymykającego się celu). Ma także możliwość przekazywania wielu uwag i sugestii w naturalnych sytuacjach i w naturalny sposób, bez sztucznego dydaktyzmu - po prostu dzięki towarzyszącej wspólnym chwilom rozmowie.

Wspólne aktywności dają ponadto rodzicowi możliwość dobrego poznania swojego dziecka - zaobserwowania powtarzających się zachowań, często wybieranych celów, sposobów radzenia sobie z trudnościami, reagowania na sukcesy i niepowodzenia. Co ważne, rodzic ma także okazję poznania możliwości i ograniczeń dziecka, jego mocnych i słabych stron, a także wykazywanych przez nie predyspozycji i uzdolnień. Mając taką wiedzę, może trafniej dobierać proponowane dziecku aktywności i działania tak, aby w pełni rozwijać tkwiący w dziecku potencjał.

 

Polecane

Czy płeć determinuje poziom i rodzaj zdolności? Czy są talenty dziewczęce i chłopięce?

Polecane

W ciągu ostatnich dwudziestu lat kunastokrotnie zwiększyła się częstotliwość diagnozowania u dzieci zaburzeń zachowania w tym zespołu nadpobudliwości z deficytem uwagi znanego powszechnie jako ADHD.

Polecane

Dziecięce pasje i talenty rozwijają się pod ogromnym wpływem dorosłych, szczególnie rola rodziców jest w tym zakresie nie do przecenienia.

Polecane

Na wstępie postawmy sobie pytanie, czy jednostka zdolna może mieć słabe oceny w szkole?