Witaj w witrynie podwórko talentów NIVEA!
Używamy narzędzi do analizy sposobu korzystania przez użytkowników z naszych stron internetowych w celu ich zoptymalizowania. W każdej chwili możesz nie wyrazić na to zgody, klikając tutaj.

Używamy narzędzi, by zapewnić Ci indywidualną informację produktową o przeznaczeniu marketingowym, również poza naszą stroną internetową. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę, klikając tutaj.
Zgadzam się Zmień ustawienia
Data publikcaji: 04.09.2017
Autor: Aleksandra Piotrowska

Błędy rodziców w rozwijaniu pasji i talentów dzieci

Dziecięce pasje i talenty rozwijają się pod ogromnym wpływem dorosłych, szczególnie rola rodziców jest w tym zakresie nie do przecenienia.
Nie dość, że dziecko może być przez nich obdarzone jakąś genetycznie przekazywaną predyspozycją, wyjściowym potencjałem, to jeszcze ich postępowanie znacząco może wpłynąć na  wybory, jakich dokonają dzieci. Doceniając rolę rodziców w tym względzie uświadommy sobie i przyjrzyjmy się błędom, jakie często w tej dziedzinie popełniają. 

Zacznijmy od błędu zaniechania i lekceważenia. Otóż niektórzy z rodziców - zbyt zajęci własnymi sprawami, pracą zawodową itp. - nie przyglądają się swoim dzieciom wystarczająco uważnie i po prostu nie zwracają uwagi nawet na rzucające się w oczy uzdolnienia dziecka czy jego zainteresowania. Czasem jest to skutkiem niedoceniania przez rodzica dzieciństwa i jego roli w życiu człowieka, przekonania, że dziecięce zachcianki i marzenia są tak ulotne i nietrwałe, że nie warto przykładać do nich wagi. Bywa, że rodzice koncentrują się na trudnym dla nich i kłopotliwym aspekcie zachowań dziecka (np. na dużej ruchliwości) i w ogóle nie zauważają jego ponadprzeciętnych możliwości (np. niezwykłej gibkości ruchów, wyjątkowo czystego śpiewu itp.). 

Przeciwieństwem błędu lekceważenia jest błąd przeceniania, wyolbrzymiania, rozdmuchiwania ponad miarę spostrzegania i oceny przejawianych przez dziecko predyspozycji i talentów. Całkiem często zdarzają się rodzice dostrzegający w poprawnych, ale przeciętnych dziełach czy aktywnościach swoich dzieci (rysunkach, recytowaniu wierszy, zapamiętywaniu nowych informacji) przejawy wybitnych talentów i uzdolnień. Czasem domagają się dla swoich "wybitnych" dzieci specjalnych zajęć, przydzielenia im indywidualnych opiekunów albo zmuszają dzieci do brania udziału we wszystkich możliwych konkursach. 
 
Takie zachowania bliskie są kolejnemu błędowi, kiedy to rodzice przypisują dziecku takie zdolności i talenty, jakie sami najwyżej cenią, sami posiadają lub chcieliby posiadać. W tym przypadku to nie faktyczne predyspozycje dziecka i jego marzenia brane są pod uwagę, ale zapatrywania, przekonania, a czasem niezrealizowane we własnym życiu marzenia rodziców. Pamiętam dość krańcowy przypadek, gdy marząca o grze w piłkę nożną (!) dziewczynka skłaniana była do zostania baletnicą - ba, nawet zapisano ją do szkoły baletowej i dopiero okres dorastania(który w jej przypadku dał wyraźny przyrost wagi i wzrostu) wybawił biedną dziewczynę z przymusu urzeczywistniania marzeń mamusi. 

Rodzice mają także problem z zaakceptowaniem faktu, że dziecięce pasje bywają zmienne, ulotne. Ilu byłoby na świecie strażaków (astronautów, piosenkarzy, mistrzów kierownicy itp.), gdyby wszystkie dziecięce pasje cechowały się trwałością! Obserwujmy zatem swoje dzieci, pokazujmy im różne aktywności, stykajmy z różnorodnymi sytuacjami i bodźcami, ale po wyrażeniu przez dziecko zachwytu książką o życiu pszczół nie kupujmy dwudziestu innych z tej dziedziny, bo być może kolejny tydzień lub miesiąc przyniosą nowe obszary zaciekawień dziecka. Tylko część z nich przetrwa (m.in. pod wpływem naszych starań) i rozwinie się w bardziej trwałe pasje czy zainteresowania.

I jeszcze jeden błąd, przed popełnianiem którego chcę przestrzec rodziców. Dbajcie o to, by dysponowanie nawet wyraźnym, zwracającym uwagę talentem nie stanowiło usprawiedliwienia dla zwalniania dziecka z codziennych obowiązków typu sprzątanie po sobie czy pomoc przy przygotowywaniu posiłków. Nawet najbardziej utalentowane dziecko musi być przystosowane do codziennego życia w rodzinie i wśród rówieśników. I musi zachowywać się przyzwoicie!

 

Polecane

Czy płeć determinuje poziom i rodzaj zdolności? Czy są talenty dziewczęce i chłopięce?

Polecane

W ciągu ostatnich dwudziestu lat kunastokrotnie zwiększyła się częstotliwość diagnozowania u dzieci zaburzeń zachowania w tym zespołu nadpobudliwości z deficytem uwagi znanego powszechnie jako ADHD.

Polecane

Na wstępie postawmy sobie pytanie, czy jednostka zdolna może mieć słabe oceny w szkole?

Polecane

My, Polacy, niezwykle wysoko cenimy sobie rodzinę, a z licznych badań wynika, że zajmuje ona główne miejsce w naszych systemach wartości.

Obserwuj nas

     

Patronat Honorowy
Patronat Honorowy
Pytania

Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące akcji Podwórka Talentów NIVEA lub samej marki, skontaktuj się z nami za pomocą formularza lub telefonicznie.